Saturday, January 15, 2011

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An "angry mob" in St. Peter's fallibility


Sandro Magister, nel suo blog, riportava alcuni giorni dopo Natale la notizia del pranzo del Papa con 350 "poveri" e la commentava riferendosi ad un articolo, pubblicato sull'Osservatore romano, di Vincenzo Fiocchi Nicolai, professore di archeologia cristiana all'universita' di Tor Vergata. L'articolo , dal titolo programmatico di "Tutti a pranzo con il primo degli apostoli", contiene numerose informazioni interessanti sulla basilica di San Pietro nei secoli immediatamente seguenti la its construction by Constantine, the place where it was supposed to be buried the "Prince of the Apostles." In the final section, Fiocchi Nicolai focuses on the role of "aid to the poor of Rome" performed by the church (in reality ', rather than turning the Roman aristocracy - the model of a paternalistic patronage well before the advent of Christianity - as all the examples cited are those of noble women or senators who give money or meals to the population).
I found an interesting news Fiocchi Nicolai draws from Augustine, who complains that the basilica became the scene of "... revelry and disorder at funeral banquets memorial." Rightly, I think, flakes Nicolai accosta questo riferimento agli episodi simili che avvenivano in Africa "nelle chiese martiriali" e di cui ancora Agostino, sempre lamentoso, e' uno dei testimoni piu' importanti.
Va detto che le lamentele (e anche le accuse, probabilmente false, di eccessi) sono dovute al fatto che l'abitudine di celebrare banchetti e danze presso le tombe dei martiri era propria dei cosiddetti "circoncellioni" e dei donatisti, i gruppi cristiani che erano eredi delle tradizioni africane e che Agostino deve, in ogni modo possibile, far sparire per ottenere una chiesa "ortodossa" e filo-imperiale. Queste cerimonie sono state recentemente descritte in modo molto approfondito da Remo Cacitti, professore di letteratura cristiana antica all'universita' University of Milan, in his book "Angry mob. The religious foundations of subversion social, political dissent and protest of the Church Circumcellions of Africa." The banquet was an opportunity to have a taste of the joy that the end times would be reserved for true followers of Christ and the martyrs who had already 'reached by virtue' of their sacrifice, as shown very effectively Cacitti, the thrill spiritual natural transformation in the subversion of social hierarchies of power and the Church (and of course could not please the hyper-conformist of Hippo). The approach suggested by
Fiocchi Nicolai seems wholly appropriate: after all, St. Peter and 'conceived as the place burial of a martyr. I am a bit 'less secure that it can to please Ratzinger the rediscovery of this historic link between his activities' such practices and charitable "heretical" and subversive.

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